Review Sekolah SRI Al Furqan Shah Alam

Assalamualaikum..

Dah lama nak tulis review ni sebenarnya. Tapi asyik tak sempat je. Busy memanjang. Hari ni ada kesempatan sikit. Saya sharekan sedikit pengalaman anak saya belajar ni sekolah ni. Sebelum ni dah ada cerita serba-sedikit tentang sekolah ni. Boleh klik sini untuk baca ya.

Alhamdulillah, dah nak hampir setahun pun di sekolah ni. Setakat ni sangat berpuas hati. Setiap hari balik sekolah, saya atau suami selalu sembang-sembang dengan anak, tanya apa dia buat di sekolah. Suami kata anak saya ni suka kawan dengan orang yang berusia sikit dari dia. Petang-petang selalu tgk dia duduk-duduk dengan budak darjah 3, darjah 4, darjah 6 pun ada.

Seperti sekolah lain, dalam kelas memang ada la juga budak-budak yang agak nakal sikit. Yang suka usik orang, yang suka buat perangai. Dulu pernah ada kawan ambil duit Muadz, kemudian bila beritahu muallim, budak tu tak mengaku dan muallim kata Muadz penipu. Kami agak terkejut masa tu dengan sikap muallim tersebut. Jadi, en suami buat keputusan untuk bertemu dengan guru dan guru besar.

Untuk pengetahuan, kami ada group wassap kelas tapi guru-guru tiada dalam tu. Yang ada cuma admin sekolah, guru besar, guru kanan dan guru hal ehwal pelajar. Group tersebut kebanyakannya untuk info. Jadi takde la ibu bapa yang nak manjakan anak sikit2 attach cikgu kan. hehehe. Apa-apa guru besar kata boleh datang jumpa dan berbincang. Lebih baik berbincang depan-depan, boleh faham betul2.

Bila berbincang kami cuma nyatakan akan kesal bila guru tersebut bertindak terus menidakkan kenyataan murid. Mungkin menyebabkan selepas ni murid tak mahu beritahu apa-apa pada guru sebab beranggapan guru takkan mempercayainya. Alhamdulillah, pihak sekolah mmg terbuka dengan perbincangan dan teguran. Yang penting, pada saluran yang betul.

Oh ya, satu lagi yang saya suka tentang sekolah ni, peperiksaannya takde NOMBOR!! Jadi takde yang nak tanya anak nombor berapa dalam kelas. hehehe. Yang penting anak minat nak belajar. Bukan nak banding-bandingkan. Tapi mungkin bila dah darjah 4,5, 6 ada nombor untuk bagi semangat berlumba-lumba.

Untuk pelajar lemah, ada ditawarkan kelas tambahan. Cikgu akan offer pada ibu bapa yang dirasakan anaknya agak lemah dan terpulang pada ibu bapa untuk masukkan atau tidak. Sekolah ni juga agak aktif Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Memang banyak aktiviti hasil perbincangan PIBG. Banyak ibu bapa yang bantu gerakkan program sekolah. Baguslah, xde la semua cikgu sekolah nak fikir. Kesian cikgu.

Alhamdulillah setakat ni berpuas hati sangat dengan sekolah ni. Anak yang no 2 pun rasa nak masukkan ke sekolah ni. Jadi, kena rancang kewangan dari sekarang.

P/s – tiada gambar kali ni. Tak sempat nak masukkan gambar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *