Sebab susu merudum

Assalamualaikum…

Maaflah, lama tak berupdate blog ni. Agak sedikit sibuk kebelakangan ini. huhu. Asyik cerita cara nak upkan susu, apa kata kali ni kita tengok pula faktor-faktor yang boleh menyebabkan susu merudum atau berkurangan.

  • Tidak mengosongkan payudara dengan betul dan kerap. Ini dah memang asas penyusuan. Kena kerap kosongkan payudara. Buatlah macam-macam cara untuk upkan susu pun tapi kalau benda paling asas ni tak buat makin lama akan makin berkurangan.
  • Kurang minum air masak. Bukan air yang manis-manis tu, air masak yang kena minum banyak. Sekurang-kurangnya 2 liter sehari ye.
  • Stress. Yup, bila kita stress boleh tengok hasil pam berkurangan. Saya pernah pam dapat 2oz je sedangkan sebelum tu tak pernah sampai macam tu.
  • Pengambilan makanan yang kurang berkhasiat. Bila makanan yang diambil kurang berkhasiat automatik tahap kesihatan ibu pun berkurangan, maka susu pun akan mula berkurangan. Kalau tak dapat penuhi piramid makanan, boleh ambil supplemen untuk mendapatkan khasiat sepenuhnya.
  • ibu tidak sihat. biasanya bila ibu tidak sihat, hasil pengeluaran akan sedikit berkurangan daripada biasa. sebab ibu pun tak larat kan.
  • Mengandung. Biasanya apabila mengandung susu ibu akan berkurangan disebabkan oleh hormon semasa mengandung.

Apa lagi ye? Setakat ni, itu je yang terfikir. siapa nak tambah silalah komen untuk menambah senarai yang ada di atas ya.

One thought on “Sebab susu merudum

Leave a Reply to ADAA Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *