Persediaan penyusuan sejak dari hamil..

Assalamualaikum..

Ada ibu-ibu yang marah bila ada yang keluar kenyataan semua ibu mesti dapat menyusukan bayinya atau bila keluar isu tiada istilah tak cukup susu. Saya yakin Allah jadikan manusia ni sangat unik dan terselit pelbagai kebaikan dan hikmah dalam setiap kejadiannya. Memang ada ibu-ibu yang tak dapat menyusukan kerana masalah-masalah tertentu. Tapi kita diminta berusaha bersungguh-sungguh dalam setiap apa yang kita lakukan sebelum mengalah tak kiralah semasa study, masa bekerja untuk menjadi ibu, menjadi seorang hamba Allah yang taat dan dalam segenap kehidupan. Hanya Allah yang tahu sama ada kita dah betul-betul berusaha atau masih ada lagi yang belum kita cuba. Wallahualam.

Saya cuma kongsikan dari pembacaan dan pengalaman saya. Selepas segala usaha, mungkin anda perlu merujuk kepada yang lebih pakar sekiranya masih ada masalah. Bagi saya persediaan untuk menyusu ni bermula sejak hamil. Bagaimana?

1. Setkan niat dan azam

Setkan niat dan azam untuk menyusu sejak dari hamil. Sentiasa berfikiran positif bahawa anda akan dapat menyusukan anak. Menyusukan anak adalah salah satu suruhan Allah.

Para ibu hendaklah menyusu anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuannya. Apabila kedua-duanya ingin memberhentikan (sebelum cukup tempoh dua tahun) dengan kerelaan kedua-duanya dan melalui perbincangan, maka tidak ada dosa bagi kedua-duanya.”
Al-baqarah, 233

Saya tak berapa pandai bahasa arab, tapi pernah dengar seorang ustazah kata, ayat ni ayat arahan sebenarnya. Cuma mungkin bila kita baca dalam bahasa melayu tak macam arahan sangat. Dalam bahasa arab kan ada fe’el mardhi, fe’el amar. Saya pun tak berapa tahu. Jadi, bila arahan kena buat sedaya-upaya macam solat, puasa etc. Tapi ayat tu disambung dengan sedikit keringanan iaitu kalau nak berhentikan penyusuan (kalau ada masalah tertentu) boleh berbincang sesama suami isteri dan lepas bincang dan rasa itu keputusan terbaik maka takde dosa. (Jadi kalau tak bincang dan buat keputusan tak nak menyusu adakah berdosa? Wallahualam. Kena tanya pada yang pakar.)

Pilihan kedua kalau tak boleh menyusu adalah memilih ibu susuan. Tapi kena hati-hati juga,

Imam Ali bin Abi Thalib a.s berkata :
Hati-hatilah kalian dalam memilih ibu susu untuk anak kalian kerana air susu yang diminumnya akan mempengaruhi jalan kehidupannya. [12]

Jadi, pilihlah ibu susuan yang beriman kerana ia salah satu faktor yang mempengaruhi selain dari didikan ibu bapa tersebut sendiri. Dan juga untuk menjaga keturunan. Takut nanti bila dah besar terkawin dengan saudara susuan pula. Cuma sekarang ni sebab dah banyak sangat dimomokkan dengan susu formula, jadi mungkin tekad kita tak cukup kuat sebab dalam minda dah ada, ‘takpe, nanti beli susu formula sebagai back up in case kalau tak cukup susu’.

2. Ikuti kelas penyusuan

Ramai yang rasa menyusu adalah perkara semula jadi. Walau bagaimanapun, di zaman serba mencabar ni dengan ibu yang bekerja dan pemakanan yang tak berapa sihat (junk food, fast food, makanan tin, perasa pewarna tambahan dll) penyusuan susu ibu jadi mencabar dan ramai yang mengalami masalah di tengah jalan.

Jadi sebaiknya pergi la kelas penyusuan semasa hamil. Boleh pergi ke hospital dan klinik kerajaan untuk dapatkan secara percuma. Tapi saya lebih galakkan pergi yang berbayar yang mana speakernya kaunselor laktasi. Memang terasa berbeza. Memang doktor dan nurse pun diberi pengetahuan susu ibu tapi doktor pun ada doktor biasa dan ada doktor yang pakar dalam bidang tertentu. Bila berjumpa dengan kaunselor laktasi, yang memang pakar dalam bidang penyusuan tentulah berbeza.

Masa Muadz dulu saya pergi kelas berbayar dianjurkan oleh susuibu.com bersama suami. Memang best. Diajar pegang bayi, cara perah susu secara manual, kenapa sokongan suami & keluarga penting, dan macam-macam lagi. Perbincangan pula secara 2 hala. Rasa memang sangat berbaloi pegi walaupun berbayar. Alhamdulillah, masa tu pergi dengan suami jadi suami pun dapat ilmu sekali dan menyokong sepenuhnya. Berbeza dengan klinik kerajaan yang saya pergi masa anak kedua ni, kelas dihadiri oleh ramai ibu jadi komukasi hanya sehala. Dan banyak diberikan teori2 sahaja. Tiada perbincangan dan suami tak boleh join sekali ya. Jadi, kalau mampu cubalah hadiri kelas berbayar bersama suami.

3. Tambah ilmu penyusuan.

Selain kelas boleh tambah ilmu dengan search internet dan ikuti forum2. Malah sekarang ni dah banyak blog tulis tentang penyusuan. forum pun ada. Bila kita banyakkan membaca, boleh baca pengalaman ibu-ibu yag hadapi masalah dan boleh tahu cara nak atasinya.

4. Amalkan pemakanan sihat. 

Insya Allah bila kita amalkan pemakanan sihat semasa hamil dan semasa menyusu, badan akan lebih mudah untuk menghasilkan susu. Kita pun lebih sihat dan kurang letih. Pastikan keperluan kalsium dan juga protein dalam badan mencukupi. Saya pilih untuk ambil supplemen Shaklee kerana dah rasa perbezaan bila tak ambil supplemen mahupun bila ambil supplemen lain. Terpulang pada anda memilih cara tersendiri.

5. Simpan nombor telefon peer kaunselor

Kadang-kadang walaupun dah banyak membaca tapi bila bayi lahir mungkin kita akan hadapi masalah untuk menyusukan. Kalau nak telefon pakar laktasi boleh juga tapi biasa mereka cas bayaran sebab menggunakan khidmat kepakaran mereka. Peer kaunselor ni pula ibu-ibu yang volunteer menjadi rakan ibu untuk membantu penyusuan. Mereka diberi latihan khas dan ada ikuti kursus2 tertentu.

Jadi, simpan nombor telefon peer kaunselor berdekatan anda. Saya sendiri masa muadz ada telefon dan minta peer kaunselor datang sebab saya rasa cara saya pegang bayi semasa menyusu tak betul. Saya risau bayi tak dapat susu secukupnya. Lebih-lebih lagi bila pegang tangan kiri untuk susukan yang belah kiri, rasa kekok sangat. Dan tak tau nak letak tangan bayi kat mana sebab rasa tangan bayi menghalang mulut bayi untuk sampai ke payudara. hehehe. Kelakar je rasa.

Peer kaunselor datang tengok cara saya pegang dan betulkan sikit2. Dia juga ajar position kalau nak menyusu baring, siap anak dia yang 5 tahun tu jadi model lagi. Kemudian, dia juga bantu sebab saya kata sakit masa pam pakai medela FS. Alhamdulillah. Bersyukur dapat bantuan ibu ini.

6. Banyakkan berdoa

Sentiasa berdoa dipermudahkan proses penyusuan. Allah itu sangat baik. Dia suka dengar kita berdoa dan merayu padaNya. Dia suka dengar suara hamba-hambaNya. Jadi dekatkan diri kepada Allah ya. Sesungguhnya Dia Maha Pemberi Rezeki.

Mungkin banyak lagi persediaan yang anda boleh lakukan dari segi minda, emosi, fizikal dan lain-lain.

Selamat menyusukan bayi anda!! Semoga bayi anda dapat yang terbaik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *